PHARMA NEWS - odborný časopis

PHARMA NEWS - odborný časopis

Jak zabránit podzimní únavě



Jak zabránit podzimní únavě

Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE, www.naturhouse-cz.cz

 

„Odpolední únava nejčastěji přichází mezi 14. a 16. hodinou. Je to přirozený jev našeho denního biorytmu, ale sami si ovlivňujeme, v jaké míře nás únava přepadne. Přemýšlejte nad složením vašeho oběda. Ten by neměl být příliš těžký, tučný nebo s větším obsahem jednoduchých cukrů. Bohužel klasická česká kuchyně taková převážně je. Takové jídlo se dlouho tráví, krev se přesouvá do trávicího ústrojí, místo aby se nám dostatečně okysličoval mozek a zmíněná únava je na světě. Právě proto obědvejte lehčí jídla, která budou mít vyvážený poměr sacharidů a bílkovin. Jezte např. drůbeží maso, ryby a luštěniny s přílohou jako je rýže, bulgur, quinoa, vařený brambor nebo kousek celozrnného pečiva, vše doplněné samozřejmě o zeleninu. Talíř by měl být poskládán tak, že 1/3 bude tvořit bílkovina, 1/3 zelenina a poslední 1/3 sacharidová příloha. Pozor, nejhorší je, když dlouhodobě vynecháváte sacharidové přílohy. Tím své tělo překyselujete a cítíte se vyčerpaní. To pak nadále stěžuje redukci hmotnosti. Dále dbejte na pitný režim a nezahánějte únavu slazenými nápoji nebo kávou, která vás sice krátkodobě povzbudí, ale později se budete cítit ještě více unavení. Jděte raději na krátkou procházku třeba pro odpolední svačinu, a pokud vám to zaměstnání neumožňuje, tak se zkuste alespoň protáhnout třeba u otevřeného okna. Proti odpolední únavě také skvěle pomáhají dopolední a odpolední svačiny v podobě ovoce,“ uvádí Věra Burešová.

Trápí vás každodenní dopolední či odpolední krize? Pokud cítíte mezi druhou a čtvrtou hodinou odpolední únavu, není to nic neobvyklého. Naopak je to přirozený jev našeho denního biorytmu. Je ale jen na nás, jak si s ním poradíme a v jaké míře nás neodolatelná chuť na krátkou siestu ovlivní.

Kvalitní spánek, zdravá a vyvážená strava, dostatek tekutin, pohyb, odpočinek, … Víme, jak moc nás to vše ovlivňuje, přesto spíme málo, jíme ve spěchu, místo chůze jezdíme autem a na aktivní odpočinek už nám nezbývá kvůli stresu v zaměstnání čas. Nakonec jsme unavení, uděláme méně práce, a to nám na náladě také nepřidá. Poradím vám, jak své návyky změnit postupně a bezbolestně tak, aby vás nepřekvapila ani odpolední únava.

Bez kávy nevstanu!

Začít můžete už den předem. Vyvětrejte ložnici, aby se vám dobře usínalo a nezatahujte závěsy nebo žaluzie. Sluneční paprsky vám pomohou vstát a dodají vám tolik potřebnou energii. Nepodceňujte ani snídani, kterou byste si měli vychutnat v klidu domova, nikoli při dobíhání na autobus nebo za volantem. Vyzkoušejte třeba domácí neslazené müsli s čerstvým ovocem nebo celozrnný chléb s baby špenátem a tuňákem. Například banány a jablka dodají vaší snídani sladkou energii, špenát obsahující železo a ryby bohaté na omega-3 mastné kyseliny navíc umí i zlepšit náladu.

Patří mezi vaše ranní životabudiče káva? Nedokážete si den bez „svojí dávky kofeinu“ ani představit? Pak možná právě proto jste odpoledne unavení! Místo velkého dopoledního latté vyzkoušejte maximálně 2 porce kávy v průběhu dne. Tu druhou byste měli vypít nejpozději do 14:00. Místo klasické kofeinové kávy vyzkoušejte zelenou kávu, karo, meltu nebo alespoň kávu bez kofeinu. Čím méně kávy vypijete, tím lépe. Káva vás sice krátkodobě povzbudí, ale později se budete cítit ještě unavenější. Vyzkoušejte místo kávy raději japonský čaj matcha, šťávu z červené řepy nebo vodu s chia semínky. Zaručeně vás nakopnou a to i bez kofeinu. Během dne nezapomeňte ani na celkové dodržování pitného režimu. Právě dehydratace často přímo souvisí s únavou, někdy se za ni dokonce jen převléká. Ideálně pijte čistou vodu, případně zelený, bílý či bylinný čaj. Na každých 10 kilogramů hmotnosti počítejte s 300 až 500 ml tekutin, naprosté minimum je 1,5 litru.

Co si dát k obědu?

Nad složením svého oběda přemýšlejte. Neměl by být příliš těžký, tučný, ani obsahovat větší množství jednoduchých cukrů. Klasická česká kuchyně taková bohužel je. Trávíme ji dlouho, a proto se krev věnuje spíše správnému fungování trávicího ústrojí, než aby okysličovala mozek. A zmíněná únava je na světě. Zapomeňte i na pivo k obědu, alkohol mysl unavuje!

Obědvejte lehčí jídla s vyváženým poměrem sacharidů a bílkovin. Drůbeží maso, ryby nebo luštěniny doplňte o rýži, bulgur, quinou, vařený brambor nebo kousek celozrnného pečiva jako přílohu. Samozřejmě nikdy nezapomínejte na zeleninu. Vyvážený talíř by měl obsahovat vždy po jedné třetině od každého: bílkoviny, zeleninu i sacharidovou přílohu. Pozor si ovšem dejte, abyste přílohu nevynechávali. Dlouhodobý nedostatek sacharidů tělo překyseluje, což nejen ztěžuje snižování hmotnosti, ale zároveň způsobuje pocit vyčerpání.

Příliš unavení na sport

Chtěli byste se pustit do cvičení, ale chybí vám energie? Jen začněte. Ač se to zdá paradoxní, pohyb vám chybějící energii dodá. Pět až deset minut protahovacích cviků nebo projížďka na kole umí zázraky. Pokud se na to necítíte, jděte alespoň na krátkou procházku a to klidně i během pracovní doby, nejlépe ještě předtím, než se únava dostaví. Zajděte si na oběd do o něco vzdálenější restaurace nebo svižnou chůzí pro ovoce k svačině. Jestli to vaše zaměstnání neumožňuje, pak se alespoň protáhněte u otevřeného okna.

 

A kde brát vitamíny?

Stanislav Petříček, zakladatel bistRAWveg,
popularizátor zdravého životního stylu pro manažery, spolumajitel společnosti TP Consulting

Jaký je význam vitamínů pro tělo?

Vitamíny jsou velice důležité pro správnou funkci organismu, růst a obnovu tkání, posílení imunitního systému, účastní se přeměny bílkovin, tuků a sacharidů na energii, působí preventivně a podpůrně při léčbě některých onemocnění. 

Až na některé drobné výjimky si je lidský organismus nedokáže sám vyrobit, a proto je musí přijímat prostřednictvím stravy ideálně. 

 

Co se stane, když jich je málo?

Nedostatek vitamínů, tzv.  hypovitaminóza se projevuje poruchami různých funkcí organismu, které mohou vyústit až ve vážná onemocnění.

 

Imunita (tipy, co pomáhá)? Jak posílit imunitu?

Obecně platí, že když chce člověk posílit imunitní systém, je potřeba upravit svůj životní styl. Změnit stravování, tzn. omezit příjem jednoduchých rafinovaných cukrů a nezdravých

ztužených tuků a běžného pečiva a zvýšit příjem ovoce, zeleniny, především pak v syrovém stavu a kvašenou zeleninu, která je nabitá vitamínem C, omezit stres, doplnit si dostatek spánku a chodit více na procházky do lesa, zkrátka být v pohodě.  

 

Z jakých potravin je přirozeně získat resp. jak je do těla dodávat?

Z ovoce, ze kterého je fajn si denně odšťavnit čerstvý fresh, rozmixovat ho na lahodné smoothie (nejjednodušší způsob, jak do sebe dostat větší množství ovoce, než kdybychom ho jedli

v kusech). Ze zeleniny a především listové (tmavě zelené), opět v podobě čerstvé šťávy, pestrých salátech doplněných o aktivovaná semínka anebo ořechy, v podobě různých pomazánek.  Z bylinek a bylinkových pest, z domácí kvašené zeleniny, tzv. pickles, naklíčených semínek a luštěnin, ale také např. z divokých bylin, jako je kopřiva, pampeliška, jitrocel, bršlice a mnoho dalších rostlin, které rostou volně v přírodě.

 

Jak případně potraviny upravit (vybrané) abychom o vitamíny nepřišli? 

Čím více potravin sníme v jejich původním, tj. syrovém stavu, tím více jejich vitamínů a výživových hodnot si z nich naše tělo vezme. Mnoho vitamínů se tepelnou úpravou potravin zničí, a proto

vařené pokrmy sice zasytí, ale další přidanou hodnotu pro nás prakticky nemají. 

Jak si případně „dopomoci“, aby to bylo pro tělo co nejšetrnější?

Určitě pouze přírodními (nikoliv syntetickými) doplňky stravy a vitamíny v nejčistší podobě, které jsou na českém trhu k dostání a v lékárnách je většinou nenajdete.

Nezapomínejte ani na děti!
Jak s podzimem posílit přírodní cestou imunitu dětí?

 

David Buchta, PRIMULUS, www.primulus.cz

Mezi nejlepší způsoby, jak podpořit imunitu dětí, je strava bohatá na vitamíny, minerály a zdravá probiotika. Právě probiotické kultury jsou nezbytné pro správné fungování střev, a tím pádem i imunitního systému. U dětí je nejvhodnější podávat probiotika formou jogurtů, kefírů nebo kysaného zelí.

Dále je potřeba nezapomínat na pravidelný pohyb a dostatek spánku. Mnoho rodičů nedopřává dětem přirozeně dlouhý spánek a budí je dříve, než by dítě vstalo samo. Je potřeba si uvědomit, že spánek je přirozenou fází organismu a zejména v dětském věku není vhodné jej omezovat.

Mezi další tipy, jak podpořit dětskou imunitu přírodní formou, patří mírné otužování (nejlépe večer po koupání formou vlažné, až studené vody) a z přírodních látek můžeme doporučit osvědčené přírodní antibiotika jako je zázvor, česnek, med nebo echinacea.

 

 

N2ZhO