PHARMA NEWS - odborný časopis

PHARMA NEWS - odborný časopis

ROZHOVOR S NUTRIČNÍ TERAPEUTKOU HANOU KNÍŽKOVOU, DiS. Z PORADENSKÉHO CENTRA VÝŽIVA DĚTÍ



JAKÉ JE VAŠE NEJOBLÍBENĚJŠÍ JÍDLO?

Nemám vyloženě jedno nejoblíbenější jídlo. Ráda objevuji nové chutě, ale co nikdy neodmítnu, je dobře připravená zvěřina. 

ZAJÍMAJÍ SE DNEŠNÍ RODIČE VÍCE O STRAVU SVÝCH DĚTÍ?

Myslím si, že v dnešní době plné nových trendů ve výživě se rodiče o stravu svých dětí zajímají více, než tomu bylo dříve, zároveň dnešní doba přináší mnohem více nezdravých potravin a pro některé rodiče je těžké se dobře zorientovat. Záleží na každé rodině jaké má zvyklosti ve stravování a jak velkou prioritou je pro ně zdravá výživa. Je důležité své děti podporovat už od malička ve správných stravovacích návycích a jít jim příkladem. Ne nadarmo se říká, že děti kráčí ve šlépějích svých rodičů.

JAKÉ NEJČASTĚJŠÍ CHYBY NACHÁZÍTE V JÍDELNÍČKU OBÉZNÍCH DĚTÍ? 

Je třeba volit individuální přístup ke každému klientovi, protože obezita bývá spojena i s psychickými problémy a nutno podotknout, že ne každé dítě má obezitu spojenou s nevhodným jídelníčkem, ale může být důsledkem různých nemocí. Mezi nejčastější chyby jídelníčku obézních dětí jednoznačně patří nepravidelná, nevyvážená a často jednotvárná strava. Často se vyskytují sladkosti, slazené limonády a smažená jídla. Velmi špatná a častá kombinace je bílé pečivo a uzenina, která se v jídelníčcích dětí objevuje až příliš často. Chybou bývá i převaha potravin s nevhodným obsahem tuků, které často obsahují vysoký podíl nasycených mastných kyselin, a ty se bohužel podílejí na zvyšování hladiny cholesterolu v krvi, a tím tak přispívají k ohrožení srdečně cévního systému. Společným znakem těchto dětí je nedostatek pohybu.

JSOU PRO DĚTI VHODNĚJŠÍ POMAZÁNKY PŘIPRAVOVANÉ Z MÁSLA NEBO Z MARGARÍNU, NAPŘ. RAMY? 

Jako prevence srdečně cévních onemocnění je jednoznačně lepší zvolit na přípravu pomazánek kvalitní margaríny, které obsahují navíc omega 3 a 6 mastné kyseliny. Ty jsou důležité pro správný růst a vývoj dětí. Pomazánky mohou být vhodnou snídaní i svačinkou v dětském jídelníčku, navíc jejich složení umožňuje i snadnější a rychlou úpravu díky konzistenci a snadnému roztírání. 

JAKÝ MÁTE NÁZOR NA SLADKÉ TVAROHOVÉ SVAČINKY V KELÍMKU, ČASTO ŠLEHANÉ DUSÍKEM, ZAHUŠTĚNÉ ŠKROBY APOD.? 

Přesně nevím, jaké výrobky máte konkrétně na mysli. Obecně sladké varianty svačinek by se měly objevovat v dětském jídelníčku minimálně. Často mají nevhodné složení, mnoho cukru, který sice dodá energii a pocit nasycení, ovšem po chvíli se opět navrátí hlad. Jako vhodnější variantu doporučuji raději doma připravené celozrnné pečivo natřené margarínem, kuřecí šunkou nebo sýrem a vždy doplněné kouskem ovoce nebo zeleniny. Tato kombinace všech důležitých složek – bílkovin, tuků, sacharidů zajistí potřebnou energii dítěte a pocit nasycení vydrží. 

NA CO MÁME NEJVÍCE DBÁT PŘI VÝBĚRU MLÉČNÝCH VÝROBKŮ PRO NAŠE NEJMENŠÍ? 

Při výběru mléčných výrobků je nutné sledovat jejich celkové složení, a proto je důležité číst etikety. Pozor bychom měli dávat na obsah cukru, a to i u light výrobků, které mají sice obsah tuku ovšem za cenu zvýšeného množství cukru. Ty by se ve stravě dětí neměly vyskytovat skoro vůbec. Naopak je vhodné zařazovat zakysané mléčné výrobky, z důvodu obsahu živých kultur, dále polotučné jogurty do 3 %, polotvrdé sýry do 30 % a samozřejmě polotučné mléko jako samostatný nápoj.

JE NĚJAKÝ PAMLSEK, KTERÝ S VÝJIMKOU OVOCE MŮŽEME DĚTEM BEZ VÝČITEK DÁT? 

Správně jak píšete, ovoce je opravdu nejvhodnější variantou jako náhrada za sladkost. Pokud je i přesto touha po sladkém u dítěte nezkrotná, jako uspokojení chuťových buněk mu můžete nabídnout (a to bez výčitek) např. kousek tvarohového koláče s ovocem. Ovšem zase, neměla by to být součást každodenního příjmu dítěte, nýbrž jen jako zpestření. 

SCHVALUJETE MODERNÍ RYCHLÉ SNÍDANĚ JAKO JSOU NAPŘ. CEREÁLIE V MLÉKU, CHLÉB S NUTELLOU, MUSLI V JOGURTU APOD.? 

Nevidím problém v zařazování kvalitních cereálií a müsli v kombinaci s mléčnými výrobky, naopak je velice vítám v dětském jídelníčku. Myslím, že je to vhodné zpestření. Čokoládové pomazánky nevidím jako vhodnou alternativu. Každopádně snídaně je nezbytnou součástí jídelníčku dětí, neboť po noční pauze potřebují doplnit dostatek živin pro načerpání energie. Na snídani je třeba si udělat dostatek času, a pokud víme, že nás tlačí čas, že ji nestihneme ráno nachystat, je možné si některé suroviny předpřipravit večer do uzavíratelných nádob a ráno vše jen dodělat. 

VEDLE TRADIČNÍCH ROSTLINNÝCH TUKŮ (ŘEPKOVÝ, SLUNEČNICOVÝ NEBO OLIVOVÝ) SI MŮŽEME KOUPIT OLEJE RÝŽOVÉ, KOKOSOVÉ, KLÍČKOVÉ. JAK MOC JSOU TYTO OLEJE VHODNÉ PRO PŘÍPRAVU POKRMŮ PRO DĚTI? 

Vzhledem k zastoupení jednotlivých mastných kyselin a jejich vlivu na zdraví platí jak pro dospělé tak děti, že je třeba upřednostňovat tuky rostlinné. V rostlinných olejích jsou z velké části obsaženy nenasycené mastné kyseliny, mající pozitivní vliv na srdečně cévní systém. Pro běžnou přípravu není nutno vyhledávat „exotické oleje“, ty na běžném trhu (řepkový, slunečnicový apod.) jsou svým složením zcela dostačující. 

CO SI MYSLÍTE O NAHRAZOVANÍ TRADIČNÍ ZELENINY A OVOCE PLODY, KTERÉ SE V NAŠICH ZEMĚPISNÝCH ŠÍŘKÁCH NEVYSKYTUJÍ? VYBERETE SI RADĚJI JABLKO NEBO MANGO? 

Přísun ovoce a zeleniny by měl být každodenní součástí dětského jídelníčku. Proto, aby byla jejich strava pestrá, není důvod jim tyto netradiční druhy odpírat. Všechny obsahují dostatek vitaminů, minerálních látek a dalších pro tělo potřebných složek. Je pak na jednotlivci jak se k těmto druhům postaví, dětem nemusí chutnat nebo se může také objevit alergická reakce na některé složky u exotických druhů. Je to opravdu individuální. Myslím si, že ohled bychom měli brát také na roční období. Pokud u nás končí léto a všude je hojnost českých jablek, hrušek apod. nemusíme nutně děti ládovat pomeranči, které cestují přes půl zeměkoule. V tomto případě si myslím, že tuzemské ovoce a zelenina jsou jednoznačně vhodnější i co do obsahu vitaminů, protože uskladněním (případným transportem) přirozeně dochází ke ztrátám těchto látek. 

JAKÝM ZPŮSOBEM DBÁTE NA PREVENCI? MÁTE SVŮJ OSVĚDČENÝ RECEPT NA NACHLAZENÍ? 

Nemám. Snažím se celý rok doplňovat vitamíny formou čerstvého ovoce / zeleniny. Do jídelníčku zařazuji ryby a mléčné výrobky. Nejsem příznivce doplňků stravy. A když už chřipku mám, naordinuji si zázvorový čaj s medem.

HLEDÁTE SI VHODNÝ LÉK NA INTERNETU NEBO SE NEJPRVE RADÍTE S LÉKÁRNÍKEM? 

Když mi není dobře, navštívím lékaře. Nehledám informace o lécích na internetu. Když mě něco zajímá, poradím se s lékařem nebo kamarády – zdravotníky.

MÁTE NĚJAKÉ MOTTO?

Je to otřepaná fráze, ale usnadňuje žití: Ber život s úsměvem 

Lucie Pavlisková

ZjZhM2Y4Z