odborný časopis pro lékárníky a asistenty
   
 

Sekce pro lékaře

Vážená paní doktorko, vážený pane doktore,

tato část našich stránek se nově zaměřuje na zmapování Vašich námětů, představ a potřeb. V rámci neustálého zlepšování si chceme ověřit, jaké informace by pro Vás bylo nejužitečnější zde nebo i do budoucna nacházet v titulu PharmaNews. Napište nám jakých tématických oblastí by se naše články měly nejvíce dotýkat, jaký druh informací Vám aktuálně nejvíce chybí.

Těšíme se zde na setkávání s Vámi a jsme s pozdravem,

Vaše redakce

Ozvěte se nám na náš redakční e-mail pharmanews@pharmanews.cz


Příspěvky - Informace - Zajímavosti

Ovlivňuje suplementace vápníkem a vitaminem D kardiovaskulární systém?


Vápník a vitamin D mají vliv kardiovaskulární systém. Dosud však nebylo jasné, jaký význam pro zdraví srdce a cév má doplňkové užívání těchto látek. Autoři nedávné metaanalýzy se zabývali výsledky 17 studií publikovaných v angličtině v letech 1966–2009.  Cílem bylo zjistit, zda suplementace vápníkem a vitaminem D u dospělých snižuje riziko kardiovaskulárních příhod. Přes omezené množství dat se zdá, že podávání vyšších dávek vitaminu D může významným způsobem snížit riziko těchto onemocnění. U vápníku tento vliv nebyl potvrzen.
 
Wang L, et al. Systematic review: Vitamin D and calcium supplementation in prevention of cardiovascular events. Ann Intern Med. 2010 Mar 2;152(5):315-23.
 
Vliv rybího oleje na fibrilaci síní neprokázán


Výsledky experimentálních a klinických studií v minulosti naznačily možný vztah mezi pravidelnou konzumací rybích olejů a fibrilací síní. Předcházející observační studie však poskytly rozporuplné výsledky. Autoři dříve proběhlé, rozsáhlé  klinické studie Women's Health Initiative, která se zabývala sledováním velkého množství žen v postmenopauze, vybrali 44 720 žen z této studie, zabývali se jejich stravovacími návyky a sledovali u nich po dobu 6 let výskyt fibrilace síní. Podmínkou bylo, že na začátku studie nesměly tyto ženy mít fibrilaci v anamnéze. Po vyhodnocení výsledků se ukázalo, že zvýšený příjem rybích olejů a omega-3 nenasycených mastných kyselin nemá žádný vliv na snížení rizika fibrila síní.
 
Berry JD, et al. Dietary fish intake and incident atrial fibrillation (from the Women's Health Initiative). Am J Cardiol. 2010 Mar 15;105(6):844-8.
 
Analog hormonu štítné žlázy eprotirom je účinný při dyslipidémií léčených statiny


Podávání statinů při dyslipidémiích nevede u některých pacientů k žádoucímu snížení hladiny LDL cholesterolu. Je známo, že hormony štítné žlázy snižují hladinu LDL a mají zřejmě i další příznivé účinky na metabolismus lipidů. Jejich podávání je však často spojeno s nežádoucími účinky. Je proto snaha vyvinout analogické molekuly, které budou mít příznivý vliv na lipidový metabolismus a zároveň budou prosté nežádoucích účinků hormonů štítné žlázy. V americké klinické studii byl zkoušen analog těchto hormonů, eprotirom (KB2115). Látka byla podávána v dávkách 0 (placebo), 25, 50 nebo 100 mikrogramů denně pacientům, kteří užívali statiny. Po 12 týdnech této léčby se ukázalo, že přidání eprotiromu k základní léčbě snižuje hladinu LDL účinněji než samotné statiny. Zdá se tedy, že analogy hormonů štítné žlázy mohou v budoucnu obohatit spektrum možností léčby dyslipidémií u pacientů, kteří jsou rezistentní k léčbě statiny.
 
Ladenson PW, et al. Use of the thyroid hormone analogue eprotirome in statin-treated dyslipidemia. N Engl J Med. 2010 Mar 11;362(10):906-16.
 
Vitamin B6 snižuje riziko rakoviny tlustého střeva


Přibývají důkazy o tom, že vitamin B6 (pyridoxin) může snižovat riziko vzniku rakoviny tlustého střeva a konečníku. Švédští lékaři z Karolínského institutu ve Stockholmu proto provedli metaanalýzu 9 studií zabývajících se příjmem vitaminu B6 potravou a 4 studie zjišťující hladinu jeho aktivního metabolitu pyridoxalfosfátu (PLP) v krvi. Z výsledků je zřejmé, že zvýšený příjem vitaminu B6 a zvýšené krevní hladiny PLP jsou v korelaci s nižším výskytem rakoviny tlustého střeva a konečníku.
 
Larsson SC, Orsini N, Wolk A. Vitamin B6 and risk of colorectal cancer: a meta-analysis of prospective studies. JAMA. 2010 Mar 17;303(11):1077-83.
 
Různá délka dolních končetin zvyšuje riziko gonartrózy


Různá délka dolních končetin je v populaci běžným jevem a předpokládalo se, že může zvyšovat riziko vzniku osteoartrózy kolenního klouby. Americká studie se proto na tento problém zaměřila s cílem potvrdit, zda se skutečně jedná o rizikový faktor gonartrózy. Bylo vybráno 3026 pacientů ve věku 50–79 let s vysokým rizikem gonartrózy. Bylo zjištěno, že u pacientů s rozdílem délky končetin větším než 1 cm mají výrazně vyšší výskyt gonartrózy a jejích příznaků na kratší končetině. Studie tedy ukázala, že rozdílná délka dolních končetin patří mezi významné faktory ovlivňující výskyt a průběh gonartrózy.
 
Harvey WF, et al. Association of leg-length inequality with knee osteoarthritis: a cohort study. Ann Intern Med. 2010 Mar 2;152(5):287-95.


Transdermální melatonin zlepšuje kvalitu spánku během dne  

 
Perorálně podávaný melatonin může zlepšit kvalitu spánku během dne. Krátký eliminační poločas tohoto hormonu však omezuje jeho použití jako hypnotika u dělníků, kteří pracují na směny, u osob s tzv. jet leg syndromem (cestujících do vzdálených časových pásem) a jiných osob s poruchami spánku. Odborníci z oddělení spánkové medicíny nemocnice Brigham and Women's Hospital v Bostonu se proto zabývali transdermálním podáváním tohoto hormonu zdravým dobrovolníkům během dne. Zjistili, že tento způsob podání zalištuje stabilní zvýšené hladiny melatoninu po dobu 8 hodin a snižuje počet probuzení po nástupu spánku. Trandermální podání melatoninu proto zřejmě přináší výhody oproti perorálnímu podání pro udržení spánku při obráceném cirkadiálním rytmu.   Aeschbach D., et al. Use of transdermal melatonin delivery to improve sleep maintenance during daytime. Clin Pharmacol Ther. 2009 Oct;86(4):378-82. Epub 2009 Jul 15.  

Vitamin D a jeho vliv na respirační systém  

Účinky vitaminu D na homeostázu vápníku a zdraví kostí jsou dostatečně známé. Tento vitamin však má mnoho dalších účinků na lidské zdraví, které zatím nejsou v dostatečném povědomí. Vědci z Institutu pro výzkum potravin Východoanglické univerzity v Norwichi provedli zhodnocení výzkumů zabývajících se jeho účinky na imunitní systém ve vztahu k respiračním onemocněním. Z tohoto shrnutí vyplynulo, že vitamin D má pravděpodobně schopnost zánětlivou odpověď plicní tkáně a současně podporuje přirozené obranné mechanismy proti respiračním patogenům. Z dosud provedených studií vyplývá, že existuje vztah mezi hladinami vitaminu D v populaci a respiračním zdravím. Je však třeba provést randomizované kontrolované studie, které by potvrdily účinnost podávání vitaminu D u osob s respiračními infekcemi a pomohly stanovit optimální dávky.   Hughes D. A., Norton R. Vitamin D and respiratory health. Clin Exp Immunol. 2009 Oct;158(1):20-5.   Kouření vodní dýmky je stejně škodlivé jako jiné formy tabáku  

Kouření vodní dýmky mezi mládeží je stále populárnější.

V Dánsku má alespoň jednu zkušenost s kouřením vodní dýmky více než polovina mladých lidí, ale jen velmi málo jich kouří pravidelně každý den nebo týdně. Mnozí se však domnívají, že tento způsob kouření tabáku je méně škodlivý než klasické cigarety. Lékaři z interní kliniky v dánském Frederikssundu proto provedli rešerši dosud známých výzkumů v Cochranově databázi. Zatím omezená epidemiologická data naznačují, že kouření vodní dýmky má stejně škodlivý vliv na zdraví jako jiné formy tabáku a má i stejný návykový potenciál.   Døssing M. [Water-pipe smoking--a survey of a Cochrane review] Ugeskr Laeger. 2009 Sep 14;171(38):2721-3.  


Chřipka jako příčina infarktu myokardu či úmrtí z kardiovaskulárních příčin?

  Warren-Gash C., Smeeth L., Hayward A. C. Influenza as a trigger for acute myocardial infarction or death from cardiovascular disease: a systematic review. Lancet Infect Dis. 2009 Oct;9(10):601-10.      
Komplikace chřipky u kardiaků, jako je myokarditida, jsou poměrně dobře známé. Méně jasná je však role chřipky při vyvolání akutního infarktu myokardu. Z metaanalýzy 39 klinických studií vyplynulo, že skutečně existuje určitý vztah mezi chřipkou a akutním infarktem myokardu. Studie však zatím dávají jen slabý důkaz, že chřipka zvyšuje úmrtnost na kardiovaskulární onemocnění. 2 menší studie se zabývaly ochranným vlivem očkování proti chřipce. Zdá se, že očkování má význam u lidí s diagnostikovaným kardiovaskulárním onemocněním. Zatím však nejsou k dispozici dostatečné údaje pro to, abychom dokázali odpovědět na otázku, zda očkování ochrání před srdeční příhodou i lidi bez diagnostikovaného kardiovaskulárního onemocnění.

 

 
Aktuální číslo


 
 Archív časopisu