PHARMA NEWS - odborný časopis

PHARMA NEWS - odborný časopis

Rozdílné ceny na internetu a v lékárně pacienty odrazují



Martin Kasa: ty kamenné budou spíše na obtíž…

Martin Kasa je známá postava českého internetu. V roce 1999 založil a vybudoval eshop Kasa.cz, který, ač dle jeho slov provozně neziskový, prodal za řádově stovky milionů korun.

Nyní je ústřední postavou projektu Pilulka.cz, který pod svá křídla láká lékárny, pod příslibem jejich rozvoje. Dvojí ceny, nižší „internetové“ versus vyšší „kamenné“, však k rozvoji lékáren vůbec nepřispívají. Byly diskutovány i na letošní konferenci Pharma Profit. Zákazníci a pacienti lékáren se při každé objednávce na Pilulka.cz a odběru v lékárně neustále přesvědčují, že klasické lékárny jsou předražené a nemá smysl nakupovat jinak, než přes internet. Tím se pacienti lékáren stávají zákazníci Pilulka.cz. Obdobně to proběhlo např. u knih a elektroniky. A lékárny jsou, za vlastního aktivního přispění, další v pořadí.

Zajímalo nás tedy, jak se pan Kasa opravdu staví k lékárenství, jaké má vize, záměry, co přináší a jak vidí reálně budoucnost obecně českých lékáren a lékáren sítě Pilulka.cz

Nedívali jsme se ani tak na oficiální stanoviska, spíše nás zaujal jeho rozhovor a diskuze z 3.11.2015 na konferenci eshopista. Překvapivě otevřeně a nezaobaleně hovoří o projektu Pilulka.cz, o českých lékárnách, lékárnících, konkurenci, i plánech do budoucna. Zajímavý je i jeho postoj k internetovému výdeji léků na předpis, který plánuje spustit v nejbližší době.

Jaký jsme z celého rozhovoru a diskuze získali dojem?

Stručně řečeno, starého psa novým kouskům nenaučíš. Z diskuze vyplynulo, že pan Kasa se snaží zopakovat, co se mu už jednou osvědčilo. Co nejrychleji získat velký obrat a podíl na trhu internetového lékárenství a celý projekt Pilulka.cz se ziskem prodat strategickému investorovi.

Vybrali jsme několik odpovědí na otázky, které by vás mohly zajímat:

Jak je na tom Pilulka se ziskovostí?

Online není ziskový a nechceme, aby byl ziskový. Nechceme stopovat (zastavovat) aktivity na úkor růstu. Jsme v jednotkách milionů ztrátoví, je to plánovaná ztráta. Investory zajímá celková hodnota aktiva. Investoři neřeknou „wow“, vydělali jste milion, no ale obrat je (jenom) deset milionů korun. To asi těžko někomu střelím… Internet je raketa směrem dopředu. Před deseti lety dělal Datart 2-3 miliardy, dneska dělá 4, takže se vlastně neposunul. Alza tou dobou dělala nějaké stovky miliónů, dneska dělá desítky miliard. Ten trend je jasný, stane se v lékárenství, foodu, v FMCG (rychloobrátkové zboží), stane se obecně. Velké korporace nechtějí (do internetu) investovat. Dává to šanci těm internetovým (nám) potom někomu něco takového prodat.

Otázka na online recepturní výdej. Kdy plánujete tento segment spustit?

Plánujeme to spustit letos. Ale není to povolené, takže hledáme nějakou cestu, kdy vlk se nažere a koza zůstane celá. Klasický zásilkový výdej nelze dělat. Budeme hledat cestu v kamenných lékárnách, tím se dostáváme k otázce, kde je máme a proč je tam máme, aby si tam lidé mohli ty věci vyzvednout. Lobbying samozřejmě probíhá. V zahraničí (Německo, Dánsko…) lze dělat zásilkový výdej předpisových věcí. (My) oportunisticky čekáme, co bude. Dovedu si představit, že by se z ordinací lékařů stala výdejní místa (internetových) lékáren. Jsme na to připraveni a uvidíme, co bude. Víme mnohem lépe, kdo je náš zákazník, ne tím staromódním způsobem, jak to vědí kamenné lékárny.

Dotaz na lékárníky – jak školíte obsluhu pro odběr osobních výdejů?

Jsou to inteligentní lidé ti lékárníci, což je strašná výhoda při budování takové sítě. Mnohdy jim to nepálí úplně obchodně, nikdo je to neučil. Na fakultě je učí: nepřemýšlej, hlavně nic nepokaz.

A jaká je vize Piluky?

Pro nás to má 2 roviny. Po první etapě si řekneme, co dál. Teď je ambice asi 35 lékáren, pak si řekneme, jestli chceme na 100 - 150, nebo zůstaneme na pětatřiceti, protože to nedává větší smysl. Pokud se trh v předpisovém portfoliu bude měnit… Internet nám poroste tak, že ty kamenné budou spíše na obtíž…

Je na zvážení lékáren, které se se serverem Pilulka.cz aktivně podílejí na přesunu lékárenského portfolia na internet, jestli je to skutečně v jejich zájmu. Dle slov pana Kasy, mohou být v blízké budoucnosti spíše na obtíž…

Celý rozhovor můžete shlédnout na Youtube kanále eshopista.cz, seznam videí Martin Kasa (Pilulka.cz).

Redakčně upraveno a kráceno

ZjRjY