PHARMA NEWS - odborný časopis

PHARMA NEWS - odborný časopis

Sdílený vedoucí lékárník a evidence započitatelných doplatků v lékárnách



Sdílený vedoucí lékárník a evidence započitatelných doplatků v lékárnách

Mgr. Adam TIETZ, LL.M., advokát, FORLEX s.r.o., advokátní kancelář

NOVELA ZÁKONA O LÉČIVECH

V Poslanecké sněmovně je v současné době projednáván návrh novely zákona č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů („Zákon o léčivech“). Novela Zákona o léčivech byla předložena zastupitelstvem Jihočeského kraje, tedy způsobem, který není v praxi tak častý.

Smyslem novely Zákona o léčivech je zavedení tzv. sdíleného vedoucího lékárníka, a to doplněním zákonné úpravy o možnost vykonávání vedoucího lékárníka ve více lékárnách najednou. Zákon o léčivech by tak za současnou úpravu: „Poskytovatel lékárenských zdravotních služeb musí mít pro každou lékárnu ustanovenu nejméně 1 osobu se specializovanou způsobilostí farmaceuta (dále jen „vedoucí lékárník“) odpovědnou za to, že zacházení s léčivy v lékárně odpovídá tomuto zákonu. Vedoucím lékárníkem může být poskytovatel lékárenských zdravotních služeb, pokud splňuje kvalifikační požadavky podle věty první. V lékárně po dobu jejího provozu musí být vždy přítomen vedoucí lékárník nebo jím pověřený farmaceut. Stejná osoba může být ustanovena vedoucím lékárníkem jen pro jednu lékárnu.“, měl být v případě přijetí novely Zákona o léčivech doplněn o následující: „V případě, že provozní doba lékárny je v nižším rozsahu než zákonem stanovená týdenní pracovní doba, připouští se, že stejná osoba může být ustanovena vedoucím lékárníkem pro více než jednu lékárnu za podmínky, že součet provozních dob všech těchto lékáren nesmí překročit rozsah zákonem stanovené týdenní pracovní doby“.

Novela Zákona o léčivech tak počítá s možností výkonu funkce vedoucího lékárníka ve více lékárnách najednou v takovém případě, kdy součet provozních dob všech lékáren, ve kterých „sdílený vedoucí lékárník“ působí, je v nižším rozsahu než zákonem stanovená týdenní pracovní doba.

V souladu s důvodovou zprávou navrhované změny Zákona o léčivech je smyslem nové úpravy umožnit zejména na malých městech či v místech s řidší sítí lékáren s omezenou provozní dobou mít pro více těchto lékáren stejného vedoucího lékárníka. Úprava reaguje zejména na nerovnoměrnou síť lékáren se stupňujícím se odlivem jak lékárníků, tak i samotných lékáren, do větších měst. K tomu předkladatelé návrhu uvádí: „V současné době se z důvodu nedostatku odborných farmaceutických pracovníků a menší atraktivnosti některých odlehlých regionů pro život potýkáme s nedostupností lékárenské péče. Zejména v odlehlejších částech republiky toto způsobuje závažný problém, který vyžaduje opatření. Rychlým a efektivním řešením je lepší využití odborného personálu, kdy by jeden vedoucí lékárník mohl být za určitých podmínek ustaven vedoucím lékárníkem pro vícero lékáren, aniž by došlo k rozvolnění jeho odpovědnosti za vlastní chod jednotlivých lékáren, a tedy ani k ohrožení kvality poskytovaných služeb.“

K návrhu novely Zákona o léčivech přijala vláda neutrální stanovisko, ve kterém uvedla několik skutečností, které bude nutné v rámci legislativního procesu zohlednit. Jedná se zejména o obavu o negativní dopady z hlediska kvality poskytovaných zdravotních služeb.

Dále je ve stanovisku vlády uveden jeden ze zásadních nedostatků, který navrhovaná úprava má, a to podrobná úprava podmínky nepřekrývání provozní doby lékáren. Smysl funkce vedoucího lékárníka, tedy odpovědnost za vlastní provoz lékárny a dohled nad dodržováním právních předpisů a postupů při jejím provozu, by nemohl být naplněn v případě, kdy by sdílený vedoucí lékárník figuroval u 5 lékáren s jednodenní provozní dobou ve stejný den.

Další z problematických bodů je potenciální zneužití úpravy např. lékárnami s velmi omezenou pracovní dobou pro pacienty a veřejnost, které se věnují většinově pouze zásilkovému výdeji, což směřuje proti smyslu předmětné úpravy. Potenciálnímu zneužití nenapomáhá ani skutečnost, že novela Zákona o léčivech neřeší otázku vzdálenosti mezi lékárnami, které budou mít ustanoveného „sdíleného vedoucího lékárníka“.

Z nově navrhované úpravy Zákona o léčivech není dále zřejmé, jaká délka stanovené týdenní pracovní doby by se použila v dané lékárně nebo více lékárnách. Jiná týdenní pracovní doba by zřejmě byla dána v té, která má nepřetržitý provoz, a jiná v případě provozu od pondělí do pátku.

K návrhu změny Zákona o léčivech se staví negativně například Česká lékárnická komora, podle které nespočívá řešení nedostupnosti lékárenské péče v rozvolňování podmínek a požadavků na kvalitu péče a vedení lékárny, nýbrž v systémových změnách s dlouhodobou perspektivou.

V rámci připomínek zaujalo neutrální stanovisko například Ministerstvo práce, Unie zaměstnavatelských svazů České republiky stanovisko negativní.

Jaký bude osud navrhované změny Zákona o léčivech není možné presumovat. Očekávám však, že návrh dozná značných změn (s ohledem na jeho nedostatky), nebo přijat nebude, a to pro nekoncepčnost navrhovaného.

 

ZMĚNY V OBLASTI ERECEPTU

V Poslanecké sněmovně již byla schválena novela zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů („Zákon o VZP“), která se dotýká rovněž lékáren.

Novela mění fungování systému ochranných limitů započitatelných doplatků na částečně hrazené léčivé přípravky a potraviny pro zvláštní lékařské účely. Započitatelné doplatky budou nově evidovány online v systému eRecept. V okamžiku samotného výdeje tak bude znatelné, zda pojištěnec překročil limit započitatelného doplatku, či nikoliv. Samotná výše započitatelných doplatků se však nemění.

Nově tak pacienti (pojištěnci) při dosažení započitatelného limitu uhradí pouze tu část doplatku, kterou dosáhnou limitu. Zbylou část již po pacientovi lékárna požadovat nebude. Naopak, tuto část doplatku následně uhradí poskytovali lékárenské péče zdravotní pojišťovna, a to současně s úhradou dotčeného vydaného léčivého přípravku nebo potraviny pro zvláštní lékařské účely.

Provozovatel lékárny je nově povinen při výdeji na základě elektronického receptu a při převádění údajů do elektronické podoby neprodleně provést záznam v systému eRecept o výši započitatelného doplatku, včetně informace o tom, zda a v jaké výši byl doplatek uhrazen pacientem.

Novela Zákona o VZP v současné době čeká jen na zveřejnění. Účinná bude od 1. 1. 2025.

 

Zdroje:

Sněmovní tisk č. 669 - novela z. o veřejném zdravotním pojištění

Sněmovní tisk č. 739 - novela z. o léčivech

Návrh Zastupitelstva Jihočeského kraje na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech)

 

 

 

 

 

MjE3Nzg3N