PHARMA NEWS - odborný časopis

PHARMA NEWS - odborný časopis

Lékárna je velmi lukrativní byznys



Lékárna je velmi lukrativní byznys

„Lékárna je byznys jako kterýkoliv jiný.“ Přesně tuto větu lékárníci velmi neradi slyší. Jsou zvyklí dívat se na lékárny jako na zdravotnická zařízení, kde poskytují služby pacientům.

Jako kdyby se od doby komunizmu, kdy státní lékárny jen vydávaly dostupné léky „zadarmo“, vůbec nic nezměnilo. Ale změnilo se všechno. Svět kolem nás se mění obrovskou rychlostí. Stačí se podívat přes výlohu lékárny, jak se změnila ulice, ve které stojí. Mnozí už ulici ani nevidí, dívají se do nákupní galerie či obchodního centra. Zákazníci těchto galerií totiž po starých obchodech netouží. A ti mladší už vůbec ne. A chytří investoři, kteří přemýšlejí v kategorii budoucnost, to vědí. Budou růst a vydělávat. Rozhodovat bude správná obchodní strategie. Každá lékárna ji bude muset každodenně a důsledně aplikovat.

Počítače budou prakticky nepřetržitě klienty analyzovat, komunikovat s nimi moderními technologiemi a navrhovat preference výrobků podle jejich požadavků. Obchodní tým bude na základě zpracovaných dat pracovat na lepších nákupních podmínkách, určovat konkrétní sortiment, nastavovat optimální cenu a individualizovat nabídky pro jednotlivé skupiny klientů.

Drtivou část této činnosti bude dělat obchodní tým v centrále. Lékárny vlastněné řetězci – velkými investory, jen automaticky přepošlou zadání do jednotlivých obchodních jednotek a výhodné nabídky přímo klientům. Malí investoři budou přebírat návrhy z obchodní centrály franšízy, která jim tyto služby bude dodávat. Není v časových, technických ani lidských možnostech, aby toto všechno zvládla i velká lékárna úplně sama. Malí lékárenští investoři se budou muset efektivně sdružit.

O úspěchu a budoucnosti rozhodne chytřejší obchodní strategie, rychlost a moderní technologie.

Rychle a ještě rychleji

Změny, které teď zažíváme, jsou opravdu šíleně rychlé. Nejenom v lékárenství, ale i v běžném životě. Jak konstatuje ve svém blogu Vize 2030 Ing. Vladimír Pikora, Ph.D., analytik a makroekonom, nositel ocenění za přesnost prognóz: „Právě totiž probíhá čtvrtá průmyslová revoluce. Ta přinese ekonomice mnoho změn. Svět bude díky technologiím jiný. Bude rychlejší, složitější, automatizovanější, individualizovanější, a přitom globálnější.“

Data a moderní technologie získají zákazníky

„Kamkoli se dnes podíváme, vidíme internet. Stroje spolu komunikují. Výroba se automatizuje jako nikdy.“ Nastiňuje Pikora. Pacienti mají dnes v kapse mobil, v mobilu internet, v internetu Google, v Google odpovědi na své otázky. Například, kde se dá levně koupit lék, který potřebují. Několika rychlými dotyky si jej objednají a rovnou zaplatí. V zahraničí už může pacient odeslat recept do internetové lékárny a léky mu dorazí domů.

Klient má „svoje“ představy, které jim výrobci a prodejci formují reklamou. Zatím je formují masově televizní a tiskovou reklamou. V budoucnu ji budou formovat na míru. Počítačové aplikace v této oblasti rostou a zkvalitňují se každým dnem. V tomto není žádný výrazný rozdíl mezi klientem lékárny, zákazníkem obchodu s elektronikou nebo klientem stomatologa.

Lepší nabídka vede ke změně. Změnit nákupní zvyklosti na základě nových nabídek a možností je dnes velmi snadné. Vše se stává více „user friendly“. Přesná reklama na míru s nabídkou lepšího produktu za lepší cenu je a bude jasné lákadlo. Obzvláště, pokud bude cílit na aktuální potřeby.

Kvalita lékárenské služby je měřena očima a vnímáním zákazníka

Znáte dávkování, interakce, názvy stovek účinných látek, co dělají, jak fungují. To je základ lékárnické práce. Nevyhnutná podmínka. Samozřejmost. Z pohledu zákazníka to není nic navíc.

Musíte se naučit nové dovednosti. Nebude stačit, když se na jaře vymění v polici sirupy proti kašli za opalovací krémy. Klienti se musí o nabídce také dozvědět, nejlépe podle jejich aktuálních potřeb. Jiné přípravky potřebují v létě maminky s dětmi, jiné starší klienti. Jak jste se nedávno naučili pracovat s lékárenskými programy a objednávat v distributorských e-shopech, stejně tak bude samozřejmostí práce s klientskými věrnostními systémy a racionálním vystavením. Klienti budou přicházet na základě individuální nabídky, aby odešli spokojeni a vrátili se i příště, musí ji lékárna kvalitně doručit. Lékárník tedy musí dostat prvotřídně zpracovanou nabídku, kterou s dobrým slovem předá a připojí něco nad rámec. Stroje jsou rychlé, ale ani v budoucnu nebudou všemocné.

Otázky, na které si upřímně odpovězte:

Jakou máte obchodní strategii?

Máte sortiment atraktivní pro vaše klienty?

Máte dobře nastavené ceny?

Vyhovuje uspořádání vaší lékárny vašim zákazníkům?

Víte, co zákazníci opravdu chtějí?

Jak svoje klienty oslovujete, jak s nimi komunikujete?

Mají důvod přijít příště?

Co od své lékárny očekáváte vy?

Obvyklé odpovědi jsou „nevím“, „nevím“, „asi ano“, „asi ne“.

Chtěli byste si popovídat o tom, co lékárnu čeká, jak obstát a na co se připravit? S někým, kdo má větší odstup? Kdo vás vidí nezaujatě, očima vašich zákazníků, a má jasnou představu, kam směřujete vy a svět kolem?

Připravujeme pro vás setkání s předním českým analytikem Ing. Vladimírem Pikorou, Ph.D.

 

 

 

ZjRmMjU